Subject: Vs: Päring Rus.Postimees
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Karoliina Vertjajeva" <[email-masked]>
Date: Thu, 27 Mar 2025 14:01:57 +0300

Tere!

Ravimiameti poolt vastab ravimiohutuse osakonna juhataja Maia Uusküla.

Panen vastused küsimus-vastus vormis.

Milliseid ravimeid täpsemalt nüüd käsimüügist osta saab ja kuidas need 
toimivad?

„Eestis hakati tänavu turustama Orlistat Sandoz 60 mg kapsleid. Orlistaati 
on Euroopa Liidus retseptiravimina turustatud alates 1998. aastast 120 mg 
kapslitena XENICALi nimelise ravimina ja käsimüügiravimina alates 2009. 
aastast 60 mg kapsleid ALLI nimelise ravimina. Eestis alustati XENICALi 
turustamist 1999. aastal. Käsimüügiravim ALLIt turustati aastatel 2009-2012, 
misjärel vähese huvi tõttu selle turustamisest loobuti. Seega ei ole 
orlistaat uus ravim ja käsimüügiravimina on seda Euroopa Liidu teistes 
riikides turustatud aastaid. Hinnanguliselt on käsimüügi või 
retseptiravimina orlistaati kasutanud kümned miljonid inimesed. Ravimi toime 
ja kõrvaltoimete profiil on hästi teada.

Orlistaat pärsib seedetraktis rasva lõhustavat ensüümi nimega lipaas. Kui 
rasv ei lõhustu sooltes, siis see väljub organismist väljaheitega või õlise 
määriva eritisena. Arvestades ravimi toimemehhanismi ja sellest tingitud 
kõrvaltoimeid võiks öelda, et orlistaat on abistav enesekontrollivahend 
vähese rasvasisaldusega dieedi järgimisel. Ravimit tuleb võtta kolm korda 
päevas iga põhitoidukorra eel või ajal. Kui toit sisaldab rasva, siis see ei 
imendu ja väljub väljaheitega või eritub õlina. Kui aga inimene sööb 
vahepalaks tüki kreemitorti, siis see rasv imendub ja ravimist pole kasu.

Orlistaat ei ole imeravim. Kaalulangetamiseks peab inimene järgima 
kalorivaest ja vähese rasvasisaldusega dieeti ning vahepaladena rasvase 
toidu söömine on enesepettus.“

Kas nendel ravimitel on teadaolevaid kõrvaltoimeid? Kui jah, siis milliseid?

Igal ravimil, millel on toime, on ka vähem või rohkem kergeid või raskeid 
kõrvaltoimeid. Orlistaadi kõige sagedasemad kõrvaltoimed on seotud 
seedetrakti häiretega. Väga sageli esineb õlist määrivat eritist 
pärasoolest, rasvast/õlist väljaheidet, õlist roojamist. Mida rasvarikkamat 
toitu inimene sööb, seda rohkem rasva eritub. See kõrvaltoime ei ole tõsine, 
aga inimesele häiriv. Samuti võivad esineda kõhugaasid koos roojamisega, 
roojapakitsus, kõhupuhitus ja pehme konsistentsiga väljaheide. Sageli esineb 
kõhuvalu, roojapidamatust, vedelat väljaheidet ja sagenenud roojamist.

Vähese rasvasisaldusega dieet vähendab seedetrakti kõrvaltoimete 
tekkevõimalust. Ravimi kasutamise puhul on alati küsimus kasu-riski suhtes 
ning kas inimene on raviefekti nimel valmis eeltoodud kõrvaltoimeid taluma.

Kõrvaltoimeks võib pidada ka seda, et ravimid ja vitamiinid, mis vajavad 
imendumiseks rasva, ei imendu orlistaadi toime tõttu piisavalt. Seetõttu ei 
tohi orlistaati kasutada inimesed, kes peavad võtma tsüklosporiini. See on 
immuunsüsteemi pärssiv ravim, mida kasutatakse nt organsiirdamise järgselt 
äratõukereaktsiooni vältimiseks ja raviks ning teatud immuunhaiguste raviks. 
Orlistaadiga koos kasutamisel võib tekkida organi äratõukereaktsioon või 
ravitav haigus ägeneda.

Väheneda võib ka mitme teise ravimi toime, nt suukaudsete rasestumisvastaste 
ravimite, kilpnäärme alatalitluse ravimi levotüroksiini, krambivastaste 
ravimite, retroviirusevastaste HIV ravimite, rütmihäirete ravimi amiodarooni 
ja antidepressantide, antipsühhootikumide ja bensodiasepiinide toime. 
Tekkida võib  A, D, E ja K vitamiinide vaegus.

Orlistaati ei tohi kasutada ka inimesed, kes kasutavad verevedeldavat 
ravimit varfariini. Varfariini imendumine võib suureneda, mistõttu suureneb 
verejooksu risk. Mõttekas on arsti või apteekriga nõu pidada enne orlistaadi 
ostmist, et selgitada, kas see sobib teiste ravimitega. Turustamise ajal on 
teatatud ka neerukivide tekkest, maksahäiretest ja allergilistest 
reaktsioonidest.“

Millised riskid kaasnevad sellega, kui kaalulangetusravimid muutuvad 
laialdaselt kättesaadavaks?

„Tänaseks ei ole selgunud riske, mis oleks tingitud kättesaadavuse 
ulatusest.“

Kas on oht, et inimesed hakkavad neid ravimeid kasutama valesti või 
kuritarvitama?

„Siiani kogutud ohutusandmed Euroopa Liidust ja mujalt maailmast ei näita, 
et ravimit kuri- või väärtarvitataks. Tõenäoliselt seab piirid kõrvaltoimete 
profiil.“

Millistele inimestele on need ravimid mõeldud ja kellele neid kindlasti ei 
soovitata?

„Orlistaat on näidustatud täiskasvanutele, kellel on kehamassiindeks on 
suurem kui 28 kg ehk näiteks 170 cm pikkune inimene, kes kaalub 81 kg või 
enam (ja kaal ei ole tingitud lihasmassist).

Ravimi kasutamise vastunäidustusteks on rasedus ja imetamine, teatud 
ravimite kasutamine (tsüklosporiin, varfariin) ja teatud haigused - toidu 
imendumise häire (krooniline malabsorptsiooni sündroom) ja sapipais 
(kolestaas). Ettevaatlik peab olema ka teiste ravimite koostarvitamisel ja 
tervislike seisundite puhul, millest eespool juttu.“

Kas Ravimiamet plaanib jälgida, kuidas ravimite käsimüüki rakendatakse ja 
milline on selle mõju rahvatervisele?

„Ravimiamet kogub kvartaalselt ülevaadet ravimite hulgimüügi statistika 
kohta ning seal kajastub ka kõigi käsimüügi ravimite statistika.

Senised andmed orlistaadi kasutamise kohta on toodud allpool.“

DPD/1000/ööpäevas tähendab seda, mitu inimest 1000st kasutab orlistaati 
igapäevaselt aasta jooksul. 2009-2012. aastal mõjutas kasutajate arvu 
käsimüügiravim ALLI. Retseptiravimi vastu on huvi aasta-aastalt langenud. 
Kõrgajal (2010. a) kasutas 300 eesti elanikku orlistaati igapäevaselt 
annuses 360 mg ööpäevas.

Kas on võimalik, et tulevikus lisandub käsimüüki veel teisi sarnase toimega 
ravimeid?

„Hetkel pole teada, et teised kaalulangetusravimid lähiajal käsimüügis 
kättesaadavaks muutuks.“

Milline on Ravimiameti soovitus inimestele, kes kaaluvad nende ravimite 
kasutamist?

„Enne iga (uue) ravimi tarvitamist tuleks alati arsti või apteekriga 
konsulteerida ja ka infolehest ravimite koostoimete ning kõrvaltoimete kohta 
uurida.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Saatja: Karoliina Vertjajeva <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 27. märts 2025 08:49
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]>
Teema: Päring Rus.Postimees

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Minu nimi on Karoliina olen Rus.Postimehe reporter ning kirjutan uudisloo 
seoses sellega, et kaalulangetusravimeid on nüüd võimalik apteekidest osta 
ilma retseptita.

Sooviksin Teie kommentaari järgmistel teemadel:

Milliseid ravimeid täpsemalt nüüd käsimüügist osta saab ja kuidas need 
toimivad?

Kas nendel ravimitel on teadaolevaid kõrvaltoimeid? Kui jah, siis milliseid?

Millised riskid kaasnevad sellega, kui kaalulangetusravimid muutuvad 
laialdaselt kättesaadavaks?

Kas on oht, et inimesed hakkavad neid ravimeid kasutama valesti või 
kuritarvitama?

Millistele inimestele on need ravimid mõeldud ja kellele neid kindlasti ei 
soovitata?

Kas Ravimiamet plaanib jälgida, kuidas ravimite käsimüüki rakendatakse ja 
milline on selle mõju rahvatervisele?

Kas on võimalik, et tulevikus lisandub käsimüüki veel teisi sarnase toimega 
ravimeid?

Milline on Ravimiameti soovitus inimestele, kes kaaluvad nende ravimite 
kasutamist?

Kui võimalik, palun saata vastused esimesel võimalusel. Suur tänu ette!

Lugupidamisega,

Karoliina Vertjajeva

Rus.Postimees

 <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

53730732